Kurs redder liv!

En ny kajakksesong står for døren. Veldig snart skal tusenvis av glade padlere nyte sommer og solskinn på havet. En av de største gledene ved å padle havkajakk er følelsen av å være ett med naturen. Å gli stille gjennom vannet mens man beundrer den vakre kystlinjen, observerer dyrelivet og kjenner på følelsen av ro og fred. Dette er en opplevelse som er helt unik. Det å oppdage skjulte bukter og strender som bare er tilgjengelige med kajakk, gir en følelse av frihet, eventyr og å være på oppdagelsesreise.

Samtidig er det særdeles viktig å være klar over de mulige farene som kan oppstå under havkajakkpadling. Været og sjøforholdene kan være skiftende og uforutsigbare. Sterke strømmer, bølger og vind kan gjøre padlingen utfordrende og potensielt svært farlig. Det er derfor helt avgjørende å ha tilstrekkelig kunnskap når man skal ut i kajakk. Å delta på kurs i havkajakkpadling kan være helt avgjørende for å lære de ferdighetene du trenger for å være trygg i kajakken. På et Grunnkurs i havkajakk får man blant annet innføring i turplanlegging, padleteknikk, redninger, vær- og vindforhold og bekledning.

Vi som holder kurs i regi av Kristiansand Kajakklubb, er svært opptatt av å formidle både padleglede og padlesikkerhet. Vi har lagt opp en kurssesong i år som ivaretar padlere på alle nivåer – fra de helt uerfaren til de som selv ønsker å bli instruktør. Vi håper derfor at du som har en kajakk, men ikke har tatt kurs, eller som planlegger å begynne med padling, melder deg på et kurs. Det er vårt inderlige ønske og håp at vi i oktober kan se tilbake på en nydelig padlesesong helt uten ulykker!

Å padle havkajakk er som sagt en utrolig givende og berikende opplevelse, men det er viktig å respektere den kraften naturen er og samtidig ta ansvar for egen sikkerhet, læring og trygghet. Med tilstrekkelig kunnskap, erfaring og respekt for sjøen, er havkajakkpadling en fantastisk måte å utforske kysten på og skape minner og vennskap for livet.

Vi i havgruppa i Kristiansand Kajakklubb ønsker alle en god og trygg padlesesong!

PS: Våre kurs i havpadling er tilgjengelige for påmelding på vaattkort.no (se etter Kristiansand Kajakklubb i kolonnen Sted).